Pages

Saturday, June 20, 2009

Double, double... Toil and trouble...


We have finished 3rd year! Peaceee!!

Alhamdulillah, all of us manage to get into clinical posting (4th year) after 3 year time struggling with pre-clinical phase. Then, here come our new and big challenge! With double toil and trouble! Kami akan turun dalam masyarakat... memulakan latihan beramal kami.

Ramai org kata, bila mula masuk clinical ni, mesti ada yg akan mula bertanya, "Mengape yeh sy mahu jadi doktor?... "Apakah aku ini pantas...layak utk menjadi seorg doktor?" . Secara jujurnya, mmg persoalan2 begini memang ada datang menjengah benak pemikiran saya... seterusnya cuba menggoyahkan impian dan cita2 yang disemai sekian lama... Sepanjang itu... saya cuba meyakini adanya pertolongan Allah dan memberikan keyakinan pd kemampuan diri bahawa Allah tidak akan memberikan suatu apa pun di luar kemampuan hamba-Nya. Buktinya, saya sudah berada dlm lapangan perubatan ini... jd pilihan yg tinggal, maju atau mundur!!... Benar kan?...

Dah tiga minggu berlalu for my medical posting... Very interesting! Banyak benda baru yg dipelajari...tp tak sempat nak diabadikan di sini... *wink wink* ... dan macam2 clinical symptoms yg dah appear... fatigue, drowsy, myalgia, ptosis waktu pagi2 bangun tdur, dan macam2...huhu. Memang penat. Mentally and physically exhausted... Lebih2 lagi bila nak mula2 adapt ni... Itulah perjuangan,man! As time goes on, insya Allah it will be better...

Orang2 beriman selalu bisa menterjemahkan semua kesulitan dalam hidupnya sbg sumber inspirasi dan pelajaran berharga. Masalah apapun yang datang tidak menyurutkan langkahnya dari medan perjuangan apalagi mundur. Sebaliknya, org2 beriman ini akan mengubahnya menjadi cabaran yg harus dihadapi kerana yakin... Allah akan menilai proses, bukan hasil. Hatinya pun senantiasa yakin bahawa bila seseorang diuji Allah, itulah tanda bahwasanya Allah masih sangatlah sayang dgn dirinya. Cakap gampang skali, ya! Sama2 kita berdoa smg Allah mengurniakan kita kekuatan melaksanakannya dan menjadi di kalangan org2 yg beriman!
Buat teman-teman seperjuangan USIM especially medical and surgical posting... SEMANGAT!! KITA BOLEH!

No comments: